Magnet Awards är ett non-profit-projekt som årligen arrangerar SM i Employer Branding, en tävling som hyllar arbetsgivare som gör skillnad. Tävlingen, som är den största i sitt slag, lyfter fram de bästa företagen i Sverige på arbetsgivarkommunikation. AddSecure tilldelades igår en bronsmedalj i tävlingens internationella klass i tuff konkurrens med H&M och Sandvik för sin satsning ”One company, one culture”.
Priset tilldelades med motiveringen: “Att smälta samman kulturer från olika bolag vid uppköp och skapa engagemang är mycket utmanande och det finns få företag som verkligen lyckats med detta. Det är dock något som vi fick se exempel på här. AddSecure har på ett strategiskt och inspirerande tillvägagångssätt, under flera års tid, byggt en stark positiv företagskultur och sammanhållning cross-border mellan både lands- och tidigare företagsgränser. Resultaten har inte låtit vänta på sig. Juryn är mäkta imponerad över de framgångsrika KPI:er som uppvisas och kan bara säga hatten av för väl utfört arbete.”
– Vi är mycket stolta över den här utmärkelsen, som är ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med vår företagskultur och våra värderingar gör ett tydligt avtryck både inom och utanför organisationen. Kulturarbetet drivs med stort engagemang av flera personer runt om i Europa och det är därför extra kul att det uppmärksammas, säger Liljana Vall, Chief People & Culture på AddSecure.
För det snabbväxande IoT-bolaget som under de senaste fem åren gått från 125 anställda i Sverige och Norge till 950 anställda i 15 länder, har det varit viktigt att arbeta strukturerat
med att bygga en gemensam företagskultur.
– Vi ser vår starka företagskultur, AddCulture, som en självklar konkurrensfördel. AddCulture är avgörande för vårt starka medarbetarengagemang och vår förmåga att rekrytera och behålla medarbetare. Den genomsyrar också det arbete vi utför, vår organisation och vår försäljning, säger Stefan Albertsson, vd på AddSecure.
Tävlingen har sju kategorier och samtliga bidrag utvärderas i strategi och genomförande, kreativitet, och effekt. Den internationella klassen, som AddSecure tävlade i, lyfter fram svenska verksamheter utomlands och utländska arbetsgivares kommunikation i Sverige, där företaget har arbetat med sitt Employer Brand på ett framgångsrikt sätt.
Juryn för Magnet Awards bestod av:
Johan Åhlén (ordförande), Director Global Marketing & Brand, AFRY; Malin Brant-Lundin, Global Head of Employer Branding, SEB; Vasco Castro, Global Leader of Employer Branding IKEA; Birgitta Mortensen, Change Management Manager – Leadership & Culture, Rexel; Paulina Ekvall, EVP HR, BillerudKorsnäs och Cathy Andreasson, Employer Branding Specialist, H&M Group.
AddSecure samarbetar med byrån Wildfire för kommunikationskonceptet ”One company, one culture” som omfattar workshops, events, filmer, presentationer, ambassadörsprogrammet Culture Club, en Playbook etc.
Mer om AddSecures företagskultur här: AddSecure Playbook.