Sanfridssons Åkeri sparar tid med Co-Driver
Sanfridssons Åkeri har vuxit snabbt från ett landsbygdsföretag till ett modernt serviceföretag med transporter inom hela Sverige. Att ha ett system för att hantera hela fordonsflottan, trafikledningen och arbetstider har varit avgörande.
– AddSecure har hjälpt oss framför allt att spara tid och pengar. Att i positioneringen se när någon kund ringer vad vi har för bilar i närheten har varit värdefullt. Kan vi ta det kunden frågar efter?
Göran Sanfridssons, VD, Sanfridssons Åkeri
Företag: Sanfridssons Åkeri AB
Huvudkontor: Ljung, Sverige
Antal fordon: 45 egna fordon (samt underleverantörer)
Antal anställda: 75
Geografi: Sverige
Kund hos AddSecure sedan: 2010
Produkter: Co-Driver
Om Sanfridssons Åkeri
Familjeföretaget Sanfridssons Åkeri startades 1961 av Alf Sanfridsson med att ut köra ut mjölk åt Gäsene mejeri i Västra Götaland. Verksamheten växte snabbt därifrån med allt fler körningar åt industrier i trakten och har fortsatt växa i takt med sina kunder och omgivning. Bolaget har förblivit ett sammansvetsat familjeföretag då sönerna tagit över efter sin far, och sedan några år drivs bolaget av, VD, Göran Sanfridsson.
– Det är inte så att vi har köpt bilar för att sen fylla dem med ordrar, utan vi har fått köpa fler bilar alltefter att våra kunder vuxit och vi med dem, förklarar Göran.
Idag har familjeföretaget 75 anställda och en blandad fordonsflotta med 45 egna fordon (Volvo och Scania) som dirigeras av 5 transportledare. Unikt för Sanfridssons Åkeri är att de inte är knutna till någon speditör utan kör för egna kunder. Utöver detta anställer de underleverantörer som kör åt dem.
– Varje åkeri är väldigt unikt. AddSecure har varit bra på att fånga upp hos oss vad vi har för önskemål och hur vi vill förbättra och förändra.
Eva Carlson, Ekonomi/Administration/Personal, Sanfridssons Åkeri
Bättre likviditet med Co-Driver
Pandemin och inflationen har drabbat många branscher, inte minst transportbranschen.
– Sen pandemin började har vår utmaning varit ”hur ska vi klara framöver?”. Vi vet ingenting om nästa månad. Vi vet inte heller hur det går för våra kunder mer än att vi kan läsa om hur det går för dem. Så vi är beroende av våra kunder och börjar det gå dåligt för våra kunder, tappar vi ju gods, förklarar Eva Carlson, chef för ekonomi, administration och personal på Sanfridssons Åkeri.
Osäkerheten gör att Evas viktigaste uppgifter blir att försöka arbeta så effektivt som möjligt längs hela kedjan samt att ha stenkoll på likviditeten. Co-Driver hjälper Sanfridssons Åkeri hantera sin data och sina processer i ett och samma system så att de snabbt kan ange rätt priser till kunder, få inbetalningar i tid och betala alla anställda rätt. Eva och hennes team arbetar mycket med att effektivisera uppgifter och arbete för att frigöra mer tid till annat.
– Vi kan inte göra mer än så gott vi kan. Och vara förberedda helt enkelt på vad som kan komma, säger Eva.
Utmaning
Som ett bolag som vuxit tillsammans med sina kunder är Sanfridssons Åkeri vana vid förändring. Sanfridssons Åkeri har sett en betydande organisk tillväxt sedan mjölkleveranserna och har gått från ett landsbygdsföretag till ett modernt serviceföretag med transporter runt hela Sverige. Med ständigt ökande krav från kunder märker Sanfridssons Åkeri ett tydligt skifte i marknaden med högre tidspress och ett ökat behov för data längs hela kedjan. Kunder idag frågar efter exakta tider för leveranser och position för gods.
Bolagets 5 transportledare dirigerar ca 45 till 60 fordon dagligen och för att kunna hantera det stora trycket behöver de få ihop allting i ett system, från tidrapportering till hantering av fordon samt trafikledning. Till detta använder Sanfridssons Åkeri AddSecures lösning Co-Driver.
Även för chaufförerna är det en styrka då de får alla sina funktioner och ordrar samlade i ett system.
En bransch i utveckling - fossilfria transporter
Sanfridssons Åkeri har tagit sig igenom många utmaningar. Den största de står inför idag är att uppnå en fossiloberoende fordonsflotta. Regeringens initiativ Fossilfritt Sverige säger att år 2030 ska koldioxidutsläppen från transportsektorn i Sverige ha minskat med 70 % jämfört med 2010. Förutom direktiv från regering, kräver även kunderna hållbarhet och sänkt koldioxid. Sanfridssons Åkeri har redan påbörjat den transformeringen. Sedan ett år kör samtliga fordon med förnybart bränsle och de har även lagt beställning på sitt första elfordon som levereras runt nyår.